آشنایی با شهرستان سمیرم


گروه کوهنوردی شهید جمشید نادری سمیرم

Mountaineering Group, Shahid Jamshid Naderi Semirom

سميرم
ویژگیهای طبیعی
 

موقعیت جغرافیایی
 

شهرستان سميرم با مساحت 5224كيلومترمربع در جنوب غربي استان اصفهان با مختصات جغرافيايي 51 درجه و17 دقيقه تا 3 دقيقه طول شرقي و30 درجه و42 دقيقه تا 31 درجه و51 دقيقه عرض شمالي وبا ارتفاع متوسط 2400متر ازدريا ،،بين چهار استان اصفهان ،چهار محال بختياري ،كهگيلويه وبوير احمد وفارس واقع شده است .از شمال به شهرضا ،از شرق به آباده واقليد فارس ،از جنوب غربي وغرب با مرز طبيعي رشته كوه هاي دنا با استان كهگيلويه وبوير احمد ،از غرب به بروجن ولردگان (چهار محال وبختياري )محدود مي شود .فاصله مركز شهرستان تا اصفهان 150 وتا تهران 435كيلومتر مي باشد.
اين شهرستان 9/4در صد مساحت و65/1در صد جمعيت استان اصفهان را شامل مي شود .از نظر موقعيت قرار گيري در حاشيه جنوب شرقي رشته كوه هاي زاگرس قرار گرفته به طوري كه رشته كوههاي دنا به صورت حصاري در غرب وجنوب غربي آن كشيده شده است.


 آب وهوا

توده هاي هوا

شهرستان سميرم از توده هاي هواي زمستاني پر فشار آزور در اقيانوس اطلس شمالي كه تروپيكال بوده متاثر مي گردد.


 بارندگي
 

 بيشتر بارندگي منطقه طي 7ماه از سال از آبان ماه تا ارديبهشت سال بعد به سورت برف باران است ،تغيرات بارندگي در سطح منطقه به ارتفاع وفاصله از كانونهاي پر بارش كوهستاني وابسته است ،چنانجه در ارتفاعات شمالي ميزان بارندگي سالانه بين 350تا450 ميليمتر ،در شرق بين 310 تا410ودر مغرب بين 310تا430ميليمتر متغير است. حداكثر بارندگي سالانه در ارتفاعات شمالي به ميزان 450 ميليمتر وحداقل در نقاط پست شرقي به ميزان 290ميليمتر مي باشد.

باتوجه با اينكه نواحي جنوب وجنوب غربي منطقه (بخش پادنا)مرتفع ترند ميزان بارندگي آن در بعضي نقاط مسكوني به 600 ميليمتر هم مي رسد وهرچه از ارتفاعات اطراف شهرستان به طرف قسمت ميانب حركت كنيم به علت كاهش ارتفاع از ميزان بارندگي كاسته مي شود.

ميانگين متوسط بارندگي شهرستان در دراز مدت 1/398ميليمتر مي باشدو بالاترين ميزان بارندگي ساليانه كه تاكنون گزارش شده مربوط به سال زراعي 81-80بوده كه رقم جالب توجه 4/827ميليمتر رانشان مي دهد.
از لحاظ توزيع فصل بارندگي پر بارش ترين فصل زمستان مي باشد كه 2/57كل بارندگي را شامل مي شود وبعد از آن فصول پاييز ، بهار تابستان به ترتيب 2/27،2/13و2در صد بارندگي منطقه را در بر مي گيرد .


 دما ورطوبت


 به علت كوهستاني بودن منطقه ووجود ارتفاعات متعدد وهمچنين اختلاف ارتفاع در نقاط مختلف شهرستان دما ورطوبت در سطح منطقه نوسانات زيادي رانشان مي دهد .


 وضعيت تابش وابرناكي


 ساليانه حدود 165كيلو كالري بر سانتيمتر مربع نتيجه تابش آفتاب در شهرستان سميرم است كه حداكثر در ماه هاي تير ،خرداد ،وحداقل در آذر ودي ماه مي تابد ،ضمن اينكه متوسط ساليانه پوشش ابر در منطقه 67/1اكتادو مي باشد.


 يخبندا ن


 تعداد روز هاي يخبندان بين 125تا130روز در سال متغير بوده كه از مهرماه شروع شده وتا اواخر ارديبهشت ادامه مي يابد .اولين سرما در اثر يخبندان در اواخر مهر وآخرين  سرما تواما در اثر يخبندان انتقالي وتشعشعي در اواخرفرودين ماه اتفاق مي افتد.


باد

بادهای عمومی در منطقه سمیرم از جهت وزش در فصل بهارپر طلاطم ودر فصل پاییز آرام ترند ,حداکثر در سرعت باددر منطقه به 30 کیلو متر در ساعت می رسد .ضمن اینکه بادهای محلی که تاثیر شگرفتی بر روی محصولات کشاورزی وزراعی وتا حدودی آب وهوای منطقه می گذارد شامل نسیم کوه ودره ,باد چوم , باد چپ وباد چوقون می شود.

درکل با توجه به پارامترهای اقلیمی ارائه شده وهمچنین با عنایت به ارتفاع نسبتا بالای منطقه ,برطبق طبقه بندی اقلیمی کوپن ,آب وهوای شهرستان سمیرم معتدل سرد با تابستان خشک واز دیدگاه دکتر مهدی کریمی نیمه مرطوب معتدل با زمستان سرد ذکر شده است .   


خاک ومنابع ارضی

تحقیقات وبررسیهای منابع خاک واراضی سمیرم مبین این امر است که در محدوده شمال شرقی وشمال غرب وغرب خاکها کم عمق بدون تکامل پروفیلی وجوان وسنگریزه دار که برروی مواد آهکی قرار گرفته است .منابع ارضی این محدوده را تپه های نسبتا فرسایش یافته با قلل مدور وتشکیلات سنگهای آهکی ومارنی تشکیل می دهند .

عمق زیاد وبافت سنگین تا خیلی سنگین خاکها در دشت دامنه ای ورسوبات باشیب ملایم با سنگریزه های سطحی از مشخصات خاک ومنابع ارضی این قسمت است .ضمن خاک اطراف حنا روی دو گونه اراضی دشت دامنه ای وواریزهای سنکدار تشکیل شده واز جهت عمق وبافت متفاوت است.

پوشش گیاهی ومرتع

از مجموع 440800هکتار کل عرصه های ملی شهرستان سمیرم که معادل 5/5در صد لز عرصه های ملی استان است,393000هکتار معادل 89درصد آن را مراتع ییلاقی شامل می شوند که با کیفیتهای مختلف در سطح منطقه پراکنده شده اند ,ضمن اینکه 47800هکتار باقیمانده عرصه های ملی شهرستان شامل جنگلهای طبیعی ودشت می شود.

مهم ترین تیپ ها وگونه های گیاهی مراتع منطقه شامل انواع گون وقیاق سریش ,کنگر ,خوشک ,جووحشی ,جاشیر ,فستوکا وقیاق ,جاز واستپا می باشدضمن اینکه 25000کیلو گرم در سال در منطقه موجود می باشد .

پوشش جنگلی منطقه نیز مشتمل برگونه های ارجن,بادام کوهی ,سیب وگلابی ,زالزالک داغداران وگز بوده که به علت مصارف سوختی ,ساختمتنی وچرایی بیش از حد عشایر روستائیان از بین رفته است وتنها گونه های چوبی باقیمانده منطقه شامل شیر خشت ,پسته وبادام وحشی , افرا ,زرشک وبید می شود.


منابع آب

آبهای سطحی

منابع سطحی شهرستان سمیرم از دو حوضه ابریز رود خانه خرسان در مرکز ونیمه جنوبی وحوضه آبریز رودخانه ونک -سولکان در نیمه شمالی شهرستان تشکیل شده است .این دو حوضه بخشی ازسر شاخه های رود خانه کارون در شرق سلسله جبال زاگرس را تشکیل می دهند.


 موقعیت حوضه آبریز رود خانه خرسان

این حوضه توسط ارتفاعات واقع درمنطقه به چندین ریز حوضه تقسیم می شود که سه حوضه از آن با (مساحت 3865کیلومتر مربع در محدوده شهرستان سمیرم می باشد وعبارتند از حوضه آبریز حنا,سمیرم سیستان)ومابر که پس از اتصال به هم در نزدیکی روستای رود آباد وخارج شدن از آخرین محدوده شمال غربی شهرستان سمیرم یعنی روستای آب ملخ تحت عنوان رود خانه خرسان تغییر نام داده و÷س از گذشتن از روستا وتنگ خرسان با رود خانه بشار کهگیلویه وبویر احمد یکی شده وبدین شکل یکی از سرشاخه های کارون را تشکیل می دهند.



 موقعیت حوضه آبریز رود خانه ونک -سولکان

این حوضه آبریز با مسافت 1315کیلو متر مربع با جهت شمالی -جنوبی شامل منابع آب های سطحی مناطق شمال شهرستان سمیرم واقع در دهستانهای وردشت وونک می باشد ,این حوضه آبریز شامل سر چشمه های قره آقاج , گرم آباد , مورک کاسگان بوده که در مجموع رودخانه سولکان یا حسین آباد خوانده می شود .این رود خانه بادریافت آب رود خانه آق بلغ ,شمس آباد ونک ورود خانه جاغ جاغ تحت نام حوضه ابریز سولکان در تنگ گله گاو از محدوده سمیرم خارج وبا حوضه های آبی بخش گندمان بروجن به سمت رود خانه بزرگ خرسان حرکت می کند .دبی متوسط مجموع رود خانه های این حوضه بر روی هم 91/6متر مکعب بر ثانیه وحجم تخلیه سالانه آن حدود 363 میلیون متر مکعب می باشد.


آبهای زیر زمینی


به علت منابع عظیم آبی وگسترش لایه های آهک های کار ستیک در محدوده شهرستان سمیرم منابع آب های زیر زمینی منطقه دارای آبدهی قابل توجهی می باشد. آب های زیر زمینی مورد استفاده در شهرستان سمیرم از چشمه ها,قنات ها وچاه های سطحی ,نیمه عمیق وعمیق تامین می گردد ومجموعا حدود 8/158میلیون متر مکعب از تخلیه سالانه آن ها در بخش کشاورزی به مصرف می رسد.


تقسیمات سیاسی وکشوری

شهرستان سمیرم که قدمت آن به بیش از 2700سال می رسد از دیر باز جز مناطق ومحدوده فارس بوده واز زمان قانونی شدن تقسیمات کشوری در سال 1316 جزء شهرستان آباده محسوب می گردد ,به دنبال جنگ خونینی که با حمله توام حمله عشایر ترک قشقایی ولر های بویر احمد در تیر ماه 1322در منطقه صورت گرفت ,در سال 1342 سمیرم از استان فارس وشهرستان آباده جدا شد وبه صورت بخش به فرمانداری شهرضا واستان اصفهان ملحق می گردد وسرانجام در مهرماه 1342به مسافرت اسداله علم نخست وزیر وقت به شهرستان تبدیل شد واکنون از جهت رتبه بندی شهرهای ایران در ردیف شانزدهم شهر های استان ویکصدو هشتاد وپنجم کشوری قرار دارد . براساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1380این شهرستان به دو بخش مرکزی و پادنا و شش دهستان به شرح زیر می گردد:


بخش مرکزی ؛


این بخش قسمتهای مرکزی وشمالی شهرستان رت شامل می شود و8/61در صد مساحت شهرستان را به خود اختصاص داده است ودهستانهی تابع این بخش عبارتند از :دهستان ونک به مرکزیت شهرونک ,دهستان وردشت به مرکزیت روستای فتح آباد ودهستان حنا به مرکزیت شهر حنا .


بخش پادنا ؛

این بخش که 2/38درصد مساحت شهرستان را شامل می شود قسمتهای جنوب شرقی را در برمی گیرد .دهستانهای شامل این بخش عبارتند از دهستانهی پادنا ی علیا به مرکزیت روستای بیده ,پادنای وسطی به مرکزیت شهر کمه که مرکزبخش نیزمی باشد وپادنای سفلی به مرکزیت روستای چهارراه.این شهرستان که6/7درصد مناطق محروم استان را شامل می شود دارای چهار نقطه شهری سمیرم ,حنا ,ونک وکمه ,108روستا دارای سکنه ,279مزرعه مستقل ,13 منطقه تابع 16 مکان مستقل و16 نقطه فرعی می باشد .شهر زیبا وسنتی سمیرم واقع در مرکز شهرستان است که با ارتفاع 2,460متر از سطح دریا تحت عنوان بام ایران به صورت دشت نیمه همواری باارتفاع زیادوشیب فراوان توسط کوههای سربه فلک کشیده محصور شده درسال1329   با احداث شهرداری به نقطه شهری تبدیل گردیده است.


وجه تسمیه

ویژگیهای جغرافیایی وشرایط آب وهوای شهرستان سمیرم وهمچنین حساسیتهای قومی وقبیله ای که در ادوار مختلف به تاریخ این خطه اضافه گردیده است ,سبب طرح نام سمیرم در متون وکتب جغرافیایی وتاریخ شده است .در خصوص وجه تسمیه شده این خطه تعابیر وتفاسیر مختلفی به کار برده شده چنانچه در کتاب آثار الوزراء آمده است :گویند سمیرم از ولایات اصفهان است وآب تلخ را از آنجا آورده اند وحال خراب گشته .مردم آن به واسطه استیلای کرد وشول جلا نمودند واما در عجائب المخلوقات چنین آورده شده که بانی آن سام ابن ارم نوح بوده وآن را سام آرام واز کثرت استعمال سمیرم گویند .نقل قول دیگری که حکایت از قدمت تاریخی منطقه دارد وبیشتر از آن بوی افسانه به مشام می رسد از این قرار است که سام پادشاه کیانی در حال عبور از این منطقه بوده که درد وعرضه ای بر او مستولی شدهودر این خطه آرام می شود وسبب نام گذاری سمیرم می گردد که همان تغییر واژه سام آرام می باشد .عده ای نیز براین عقیده هستند که وجه تسمه منطقه از کلمه زمیران است که اشاره دارد به زمهریر وسرمای بسیار سخت که زمستانهای سمیرم بدان متصف می باشد ومی توان آن را مهمترین ومستند ترین عامل نام گذاری  این خطه به حساب آورد.

جمعیت

برطبق آمار موجود در سال 1375جمعیت شهرستان بالغ بر64,918نفر بوده که ازاین تعداد32054 نفر مرد و     ,32846نفر زن بوده است .جمعیت شهرستان داری ترکیب سنی بسیار جوان است به طوری که 9/48در صداز کل جمعیت در بین گروه سنی زیر 14 سال قرار گرفته که توجه به آینده آن بخصوص در مورد وضعیت اشتغال نیاز به یک برنامه ریزی دقیق وهمه جانبه را می طلبد .میزان با سوادی در نقاط شهری 5/87 درصد ودر نقاط روستایی 8/71در صد می باشد که در مجموع 2/87در از مردان و3/73درصد از زنان را شامل می شود .با توجه به اینکه وسعت آن 5,224کیلو متر مربع وزمین های قابل کشت منطقه حدود 50789 هکتار برآورد گردیده است تراکم نسبی در شهرستان 5/12نفر در کیلو متر مربع می باشد که به علت کوهستانی بودن منطقه وشرایط آب وهوایی سرد نسبت به استان اصفهان که 37 نفر می باشد ,بسیار کمتر است. ضمن اینکه تراکم بیولوژیک در منطقه 2/1هکتار می باشد که با توجه به بافت کشاورزی منطقه واشتغال اکثریت جمعیت منطقه به فعالیت های کشاورزی با عنایت به قابلت های زراعی وباغی ومنابع آب منطقه نیاز به توسعه وبرنامه ریزی اصولی دارد.


بخش های عمده اقتصادی شهرستان


کشاورزی

براساس آمار سال 1382,شهرستان سمیرم دارای حدود50 هزار هکتار زمین زراعی آبی ودیم می باشد که از این میزان ,سطح زراعت آبی حدود 16 هزار هکتار ,زراعت دیم 4/9هزار هکتار ,آیش آبی 13 وآیش دیم 12 هزار هکتار می باشد.

زراعت : شهرستان سمیرم دارای 4,200 هکتار گندم دیم قابل برداشت با متوسط عمکرد 1/1تن در هکتار می باشد .در سال زراعی 82-81 تولید گندم 19هزار تن بوده که از این مقدار 9850 تن توسط سازمان تعاون روستایی  شهرستان خریداری شده است .همچنین سطح کشت چغندر قند در سالهای مختلف وبا توجه به شرایط جوی وعملکرد کارخانجات قند بین 2500تا 3500هکتار متغیر می باشد .در سال زراعی 82-81 میزان تولید چغندر قند منطقه 105 هزار تن با متوسط عیار 5/17بوده که از لحاظ امتیاز وعیار در سطح استان رتبه اول را داشته است ,سایر محصولات زراعی منطقه شامل سیب زمینی ,جو,عدس ,نخود وسیاهدانه می باشد .

باغبانی :سطح کل باغات منطقه حدود 5/16هزار هکتار است که اغلب آن محصول سیب (95در صد)ودر ردیف های بعدی گردو,بادام ,آلبالو , هلو وزردآلومی باشد .طبق برآورد انجام شده در حدود 64/73در صد کل در آمد ناخالص محصولات آبی و09/68در صد کل محصولات کشاورزی شهرستان به سیب درختی اختصاص دارد .وجود درختان وحشی سیب در کوه آلمالو در شمال روستای ورق از توابع دهستان وردشت نشان از قدمت واستعداد  بالقوه این منطقه در پرورش سیب دارد. اولین باغ سیب در سال 1338 در شهرستان سمیرم احداث گردید واز سال 1350به بعد کاشت واحداث آن سیر صعودی پیدا کرد به طوری که در حال حاضر حدود 12 هزار هکتار باغ بارور با عملکرد متوسط 20تن در هکتار و4هزار هکتار نهال سیب در سطح شهرستان در سه منطقه وردشت ,شهر سمیرم وبخش پادنا در کوهپایه های زاگرس با بیش از 5/6میلیون اصله درخت در خور توجه است.اقتصادی بودن این محصول باعث گسترش باغات سیب گردیده وتولید سالیانه آن را به حدود 300هزار تن رسانیده است وپیش بینی می شود تا سال 1385به 350 هزار تن برسد وعده باغداران آن به 6هزار نفر برسد .واریته های سیب منطقه از ارقام پایه بذری شامل رد وگلدن ,دلیشز, گلاب اصفهان ,گلاب کهنز ,سلطانی ,شفیع آبادی, گرن اسمیت , چهار,اسرائیلی وآستارا می شود واز ارقام پایه کوتاه مالینگ نیز می توان به ارقام فوجی ,گالاوآیلارداشاره کرد.


 خدمات

علیرغم رشد سهم بخش خدمات به 3/16در صد در سال 1375,به علت عدم وجود زیر ساخت های اساسی وپایین بودن کیفیت کاری و همچنین به علت مشکلات ارتباطی که بیشتر ناشی از عوامل طبیعی است ,خدمات رسانی بویژه از لحاظ خدمات عالی وترویج در سطح منطقه چندان مناسب نیست .ولی با این حال نسبت به بعضی از مناطق همجوار از وضعیت بهتری برخورداراست .هم اکنون 99در صد از مناطق روستایی شهرستان دارای آب وبرق وبیش از 90درصد دارای خدمات ارتباطی به صورت دفاتر مخابراتی ومراکز خودکار هستند. همچنین در مرکز دهستانها ادارات وسازمانهای مختلف شهرستان به صورت نمایندگی مشغول خدمات رسانی است از لحاظ راههای ارتباطی تقریبا 90 در صد راه های روستایی تقریبا رضایت بخش است ,اما در کل وضعیت خدمات اساسی وزیر بنایی در سطح منطقه چندان مناسب نیست.

صنعت

با وجود معادن ومنابع فراوان ونیز با وجود تولید سالیانه بیش از 300 هزار تن سیب درختی وبی از180هزار تن سایر محصولات کشاورزی در سطح منطقه ,بخش چندان رشدی ننموده وتنها 1/0در صد کل صنایع استان را شامل می شود .صنایع موجود در منطقه بیشتر شامل صنایع دستی همچون قالی , گلیم وجاجیم بافی ونمد مالی می شود واز لحاظ وجود صنایع وکارخانجات موجود در منطقه می توان به کارخانه خاک نسوز پشته , گچ ونک, شرکت صنایع جانبی سیب اروم سانکوک ودو سرد خانه 5هزار تنی وحدود 30 تا 40 کارگاه متوسط وکوچک صنایع تولیدی همچون صندوق سازی وبلوک زنی اشاره کرد که با توجه به ظرفیت ها واستعداد های بالقوه وبالفعل منطقه بسیار نا چیز است.


 معادن


معادن موجود در سطح شهرستان سمیرم در 3 گروه طبقه بندی می شود که عبارتند از :معادن سنگهای تزئینی :معدن سنگ مرمریت قبر کیخا با ذخیره 75,000 تن واستخراج سالیانه 8,750تن سنگ مرمریت کهنور چه با ظرفیت 1,250,000تن واستخراج سالیانه 7,000تن ومعدن سنگ مرمریت مهرگرد با ظرفیت    450,000متر مکعب استخراج سالیانه 15,000متر مکعب .معادن خاک نسوز : معدن خاک نسوز شمالی با ظرفیت 2,437,000تن واستخراج سالیانه 15,000تن معدن خاک نسوز جنوبی با ظرفیت 165,000تن واستخراج سالیانه 1000تن ,ومعدن سنگ گچ ونک سمیرم که این معدن از نظر زمین شناسی متعلق به سازندگچساران بوده وبا آهک ومارن همراه می باشد .میزان ذخیره این معدن 5/1میلیون تن ومیزان تولید آن روزانه 300تن می باشد .معادن مس و سرب خانقا , معدن مس چاه پلنگ ,و معدن مس و سرب  آب باغ کهرویه (کیلو متر 23 جاده سمیرم شهرضا )با نوع ماده گالن که تاکنون 6هزار تن از آن استخراج شده است.


مناطق دیدنی و تفریحی شهرستان  سمیرم :

*دنا - این رشته کوه دارای 51 قله بلند می باشد که بلندترین قله هاآن قاش مستان با ارتفاع 4450 متر از سطح دریا می باشد این کوه مرز بین استان کهگیلویه و شهرستان سمیرم می باشد .


* آبشار معروف سمیرم در 5کیلو متری شهر سمیرم ,آب وهوای خنک.


*آبشار تنگ خشک در 45 کیلومتر سمیرم محیط زیبای طبیعی

*سد حنا 30کیلو متری سمیرم دیدنی وجالب

*آبشار خفر در حدود 70کیلو متری سمیرم منطقه های جذاب وبکر , طبیعی در پناه کوه های سر به فلک کشیده دنا ,هنوز مقداری برف در کنار این آبشارطراوت خاصی به آن می بخشد.

*چشمه نول در حدود 140کیلو متری سمیرم در پناه کو های دناچشمه ای بسیار زیبا که از زیر دل برفها بیرون می زند.


*چشمه بابا زرنگ در 45 کیلومتری سمیرم منطقه ای زیبا ودیدنی نزدیک شهر کمه.

*چالغفا 

 * لایبید

*سرگز 

 * غاردنگزلو

 * بی بی سیدان

* تنگ جلو واقع در پادنا 

 *سدقره قاچ

 *سد کمانه

 * باغ دریاچه واقع در شهر

 *اشکفت رز واقع در شهر

 *چشمه ناز 

 * تخت سلیمان

 *قلعه سنگی که از زمان هخامنشیان به جا مانده است

 *ایلان دره واقع در جاده یاسوج 

*کوه سورمند و تخت سلطان

 *کوه و غار بهرز

 * رودخانه ماربر

 * تنگ آب

 * آبشار تقرچه واقع در شهر 

 * به هر سمت این شهرستان که می روی رودی جاری ,چشمه ای جوشان,کوهی سر به فلک کشیده

چرا سمیرم


در مورد وجه تسمیه سمیرم سخنان زیادی گفته اند که می توانیم به جرات بگوییم هیچکدام از آنها قطعیت ندارد بجز یک مورد که  در اینجا به چند مورد آن اشاره می کنیم .

1-بنا به قولی سمیرامیس مله بابل به این منطقه آمده است واین شهر را بنا نهاده است وبه همین دلیل به سمیرم موسوم شده است که مخفف نام سمیرامیس می باشد.

2-بنا به نقلی از فردوسی در شاهنامه گویا مادر بهرام گور از سمیرم بوده است واواین شهر را بنا نهاده وبه ان افتخار می کند ومی گوید .

 زمادر سمیرم نبیره شهم                           زمردی همی با هنر همرهم
 

   3-عده ای معتقدند که سام نریمان(جد رستم )در حال عبور از کشور کسالت شدید داشته است (دچار بیماری شدید )بوده است وقتی که به این ناحیه می رسد آرام می گیرد وگفته اند سمیرم یعنی جای که سام آرام گرفته است که این سه مورد همان طور که گفتم در حد نقل قول می باشد وسندیت ندارد .

می گویند به علت اینکه این ناحیه دارای آب وهوای کوهستانی وبسیار سردی بوده است در این مورد به سخنان احمد کسروی در کتاب«نام شهر های ایران »اشاره می کنم که گفته است سمیرم از دو جزء سمی یا شمی به معنی سرد ورام به معنی محل .در نتیجه به سمیرم یا سمیران به معنی جا ومکان سرد است که این مورد به حقیقت نزدیکتر است .

5-ونقل دیگر این است که معروف ترین وجه تسمیه آن به علت آب وهوای سرد این منطقه سمیران گفته اند (زمیران )که بعدها به سمیرم تبدیل شده وبه معنای سر سیر است وشاید تلفظ صحیح کلمه به قول یاقوت حموی سمیرم بوده است .

اماکن مقدس سمیرم

امام زاده سلطان ابراهیم (ع)

از فرزندان امام موسی کاظم (ع) حدود 800 سال پیش تبلیغات احکام دینی به ناحیه آمده است که همزمان با خلافیت عباسیان بوده می گویند  مخالفان این امام زاده اورا در دامنه کوه شیدان به شهادت رسانده اند - ....

امام زاده پنج تن (ع)
.
از قراری که امیر تیمور گورکانی در کتاب بحر النساب خود ذکر است وملاحظه شده است که:امام زاده علمدار -امام زاده شمس الدین - امام زاده عبدالله  امام زاده حسن -امام زاده قاسم (ع)پسران امام زاده اقطر ملقب به امام زاده سلیمان بن اسماعیل  

امام زاده سید عبدالرضا (ع)

این امام زاده در دوران حمله افغان ها  زیر آورا ها و انبوهی خاک می رود و بعد از آن مکان دقیقش پیدا نشد اما حدود آن امام زاده را مقدس می دانند و زیارتگاه شیعیان می باشد.این امام زاده در محله جنگل پایین (محله پایین ) شهر سمیرم مدفون می باشد.

امام زاده زید بن علی(ع)

امام زاده زید بن علی (ع) این امازاده در جاده ونک مدفون می باشد.

اما زاده دوازده امام

این امام زاده خواهر امام رضا (ع) است اما به دلیل روئیت 12 نور در آن محل به دوازده امام معرروف است.این امازاده در ونک مدفون می باشد.

قدمگاه امام زاده شاه جعفر(ع)

این مکان در 15 کیلومتری سمیرم می باشد و تفرجگاه بسیار عالی می باشد

امام زاده سید محمد(ع)

این امام زاده در دامنه کوه دنا ودر روستای خفر می باشد  این امازاده هر ساله زیارتگاه کوهنوردانی می باشد که برای صعود به قله های قاش مستان و مورگل و قبله عازم هستند.

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

خوش تیپ
ساعت15:52---9 اسفند 1390
دم همتون گرم .

ماکه اضافه وزن داریم میتونیم بیاییم؟پاسخ: سلام عزیز کوه عشق می خواد کاری به وزن کم و زیاد نداره


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در دو شنبه 28 شهريور 1390برچسب:,ساعت 16:35 توسط اسماعیل نادری سمیرمی| |


Power By: LoxBlog.Com